Somnul se invata

Somnul se invata

Somnul copiilor este diferit de cel al adultilor iar acest aspect face parte din procesul de dezvoltare normala.

In mod obisnuit copiii se trezesc din somn in timpul noptii, ca de altfel si noi, adultii. Dar noi “ne intoarcem pe partea cealalta” si reusim sa readormim imediat astfel ca, somnul pare sa fie continuu pe parcursul noptii. Nu ne amintim aceste perioade de trezire din somn decat daca sunt mai lungi de 3 minute.

Pentru copii readormirea si reluarea somnului este mai dificila.

Imediat după naștere, precum și în lunile următoare, are loc adaptarea bebelușilor la mediul postnatal și sunt descrise cele trei sarcini majore de dezvoltare: nutriția, plânsul și somnul.

În timp ce hrănirea corespunzătoare asigură creșterea, plânsul bebelușului le semnalează părinților disconfortul, nevoia de protecție sau o necesitate fiziologică. Somnul și dezvoltarea ciclului somn-veghe reflectă maturarea ritmurilor biologice, cu scăderea treptată a fragmentării somnului, astfel că bebelușul va reuși să doarmă legat din ce în ce mai multe ore, pe masura ce creste

Atunci cand copiii nu reusesc sa lege somnul si asta se intampla noapte de noapte, pe o perioada de luni de zile si uneori chiar ani, pot sa apara probleme de sanatate.

Copiii mananca diferit, respira diferit si... au un somn diferit de cel al adultilor.

Ritmurile circadiene, sau ciclul somn/veghe sunt reglate si se dezvolta in timp, ducand la perioadele de somn neregulate ale nou-nascutilor.

Ritmul circadian este un ciclu de 24 de ore (zi/noapte, somn/veghe) la care se raporteaza majoritatea proceselor fiziologice ale organismului.

Sugarii isi definesc propriul lor ritm circadian in timpul primelor luni de viata.

Acest lucru se intampla treptat, cele mai importante modificari fiind in primele 6 luni.

Astfel, in primele zile de viata, nou-nascutii nu fac diferenta intre noapte si zi.

Ritmul lor de somn este modulat doar de senzatia de foame si satietate si pare sa fie determinat genetic.

Ritmurile de somn incep sa se dezvolte la copii in jurul varstei de sase saptamani.

Pana la varsta de doi ani, majoritatea copiilor petrec mai mult timp dormind decat treji si, per total, copiii petrec 40% din copilaria lor dormind.

Somnul la copii este asadar deosebit de important intrucat are un impact direct asupra dezvoltarii mentale si fizice a copiilor. Nou-nascutul care este intr-o permanenta stare de invatare are necesitati crescute de somn ce corespund dezvoltarii intense de la aceasta varsta.

Sunt doua tipuri alternative de stari de somn:

• Somnul fara miscari oculare rapide (NREM) sau somnul fara vise. In timpul starilor profunde de somn NREM, creste cantitatea de sange transmisa catre muschi, se refac rezervele de energie, se produce repararea si cresterea tesuturilor, si sunt secretati hormoni importanti pentru crestere si dezvoltare. Pentru somnul NREM exista mai multe teorii care vizeaza refacerea depozitelor de glicogen. Oscilatiile intre depolarizare si hiperpolarizare aparute in timpul somnului consolideaza memoria si ajuta la eliminarea sinapselor excesive sau redundante.

• Somnul cu miscari oculare rapide (REM) sau somnul cu vise. In timpul somnului REM, creierul este activ si apar visele. Corpul devine imobil, respiratia si bataile inimii sunt neregulate. Somnul REM (somnul cu vise) este necesar si pentru dezvoltarea cerebrala contribuind la maturarea cortexului si a sistemului oculomotor prin dezvoltarea de circuite neuronale. De aceea, la nou-nascut, stadiul REM ocupa 50% din durata somnului. Nivelul REM scade apoi pe parcursul copilariei si adolescentei catre nivelul varstei adulte la 20-25%.

Cele 2 stadii de somn distincte REM si NREM se regasesc atat la copii cat si la adulti.

Alternarea regulata a acestor faze de somn formeaza un ciclu de somn. Un ciclu de somn la copii este mult mai scurt decat la adulti, in primele doua luni de viata durata lui fiind de aproximativ 30-40 minute. Copii se pot trezi din somn cam o data pe ora in mod normal.

Pe parcursul a 24 de ore nou-nascutii vor avea 18-20 cicluri de somn, fara a face diferenta intre noapte si zi.

Daca 3 sau 4 cicluri de somn urmeaza unul dupa altul, copiii vor dormi 3-4 ore legate.

In jurul varstei de 6 luni aceste cicluri de somn se vor concentra in principal pe parcursul noptii.

Treptat, pe masura ce copiii cresc, ciclurile de somn vor fi mai lungi pana vor ajunge la 90-120 minute si se vor repeta de 4-5 ori pe noapte, la fel ca in somnul unui adult sanatos.

Ce inseamna ca "somnul se invata"? Putem noi ajuta bebelusii sa invete diferenta intre noapte si zi?

Intrucat imediat dupa nastere nou-nascutii nu stiu ce este ziua si ce este noaptea, ei vor invata aceste lucruri din interactiunea cu parintii si apartinatorii. Acestia ii vor ajuta pe cei mici sa invete ca noaptea este "timpul pentru somn" si ziua "timpul pentru a fi treaz". Din felul in care noi adultii vom proceda atunci cand ii vom adormi pe cei mici, acestia vor invata sau nu sa doarma singuri, consolidarea somnului pe parcursul noptii fiind considerata o achizitie majora de dezvoltare.

Dr Brazelton descrie aceasta evolutie in cartea sa "Somnul copiilor": "un copil care, la un moment dat, incepuse sa doarma de unul singur, va traversa mai tarziu perioade in care are nevoie din nou de ajutor. Le numim "momente cheie", cu alte cuvinte momente care preced un nou pas inainte – cu un anumit pret. Acestea sunt momente aparte, cand eforturile copilului de a-si insusi o noua abilitate cum ar fi mersul, par sa interfereze cu realizarile deja dobandite, precum somnul de noapte neintrerupt. Parintii nu anticipeaza aceste perioade de somn dereglat. Dar daca le inteleg, ei vor putea oferi copilului calmul si limitele de care copilul are nevoie pentru a invata sa doarma de unul singur. Deprinderea corecta de a dormi este un pas necesar catre independenta".

EFORTURILE PARINTILOR DE A CONSOLA COPIII CARE PLANG NOAPTEA DE FAPT POT PERPETUA O PROBLEMA DE SOMN A COPIILOR

Plansul copiilor in timpul somnului sau trezirile din somn in mijlocul noptii sunt printre cele mai frecvente plangeri ale parintilor atunci cand intra in cabinetul pediatrului sau al altor specialisti in sanatatea copiilor. Parintii simt ca aceste tulburari de somn ii exaspereaza. Adesea afirma ca "au incercat tot ce se putea" dar raman surprinsi atunci cand constata ca efortul depus de ei pentru a ameliora comportamentul copiilor este de fapt un element de perpetuare a problemei. Parintii ridica copiii din pat cand acestia plang, le ofera mancare, ii leagana, le spun povesti inainte de a-i repune in pat. Sau in alte situatii le permit copiilor sa adoarma in fata televizorului.

Toate aceste eforturi creeaza un context favorabil pentru ca cei mici sa accepte sa adoarma doar in prezenta parintilor.

10 REGULI PENTRU UN SOMN BUN LA COPII:

  • • Pastrati un program regulat al somnului pentru ora de culcare si ora de trezire
  • • Fiti consecventi in aplicarea rutinei de somn! In primii ani o poveste sau mai tarziu o activitate relaxanta vor incuraja un somn bun.
  • • De la inceput incurajati copiii sa adoarma singuri, in patul lor, atunci cand este posibil
  • • Urmati o rutina de somn consecventa. Rezervati-va 10 – 30 minute pentru a pregati copiii de somn in fiecare seara.
  • • Creati un cadru relaxant pentru ora de culcare a copiilor.
  • • Interactionati cu copiii dumneavoastra la ora de culcare. Nu lasati televizorul, computerul sau jocurile video sa va inlocuiasca.
  • • Feriti copiii de programele TV, filmele si jocurile video care nu sunt adecvate varstei lor.
  • • Nu permiteti copiilor sa consume la ora de culcare alimente sau bauturi ce contin cafeina, acestea incluzand ciocolata si sucuri. Incercati sa nu administrati copiilor la ora de culcare medicamente ce contin stimulente. Acestea includ medicamente pentru tuse si decongestionante.
  • • Urmati si dumneavoastra propriile reguli in ceea ce priveste somnul. Incercati sa aveti un somn odihnitor pentru a putea sa functionati optim in timpul zilei.
© Asociatia pentru tulburari de somn la copii si adolescenti (ATSCA) 2021