Rolul somnului si rutina de somn la adulti

De cat somn avem nevoie? Cat ar trebui sa dormim?

Rolul somnului si rutina de somn la adultiCei mai multi adulti au nevoie de 7-8 ore de somn pe noapte dar exista in prezent o serie de factori care determina scurtarea acestei perioade. Durata fluctueaza in functie de varsta. Copiii si nou nascutii dorm cel mai mult.

Important este ca 30% dintre adulti isi reduc in mod voit somnul in favoarea televizorului, calculatorului sau pentru a recupera lucrari restante de la locul de munca. Este tributul pe care-l platim stilului de viata modern cu toate consecintele sale nefaste.

Cum putem mentine o "igiena" a somnului? De ce conditii avem nevoie pentru un somn odihnitor?

Cele 10 conditii pentru un somn odihnitor sunt:

  • 1. Mergeti la culcare si treziti-va la aceeasi ora in fiecare zi, inclusiv in weekend-uri
  • 2. Faceti miscare zilnic, de preferat dimineata. Exista date stiintifice care dovedesc ca somnul persoanelor care fac zilnic activitate fizica este mai odihnitor
  • 3. Petreceti cat mai mult timp in aer liber, in special dupa amiaza tarziu
  • 4. Mentineti temperatura din dormitor la un nivel confortabil (18-240C)
  • 5. Dormitorul ar trebui sa fie camera cea mai putin expusa la zgomote
  • 6. In timpul somnului, camera ar trebui sa fie suficient de intunecata pentru a favoriza adormirea si mentinerea somnului
  • 7. Mainile si picioarele reci pot perturba atat adormirea cat si mentinerea somnului. Purtarea de sosete sau chiar de manusi poate fi utila in acest sens
  • 8. Utilizati metode de relaxare inainte de a merge la culcare (muzica de relaxare, masaj, bai fierbinti etc.)
  • 9. Daca v-au fost recomandate pastile pentru somn este bine sa le luati cu 1-2 ore inainte de a merge la culcare, sau cu 10 ore inainte de ora de trezire pentru a evita somnolenta sau ametelile de dimineata
  • 10. Nu mancati seara tarziu si nici consistent

Cele 10 situatii de evitat sunt:

  • 1. Pastrarea tuturor aparatelor electronice , TV, computer, telefoane mobile in dormitor
  • 2. Mesele consistente, alimentele si bauturile ce contin cafeina, produsele carbogazoase, ceaiul negru seara
  • 3. Antrenarea in activitati stimulante cum ar fi: un meci de fotbal (daca sunteti un microbist convins) sau un film de "groaza", o discutie in contradictoriu etc.
  • 4. Practicarea de exercitii fizice inainte de culcare
  • 5. Utilizarea alcoolului pe post de somnifer
  • 6. Sa mergeti la culcare prea nervos sau stresat
  • 7. Sa dormiti perioade scurte de timp peste zi
  • 8. Sa utilizati pastilele pentru somn ale altei personae sau fara recomandare medicala
  • 9. Sa va impuneti sa mergeti la culcare, aceasta determina o stare de nervozitate suplimentara
  • 10. Sa nu respectati orele firesti normale de intrare in pat

Daca nu reusiti sa adormiti dupa 20 de minute, dati-va jos din pat si mergeti intr-o alta camera sau in alta parte a dormitorului si cititi o carte sau ascultati muzica de relaxare. Nu va uitati la televizor! Cand va simtiti adormit reveniti in pat.

Nu va privati de somn in timpul zilelor lucratoare in speranta ca veti recupera in weekend, organismul d-voastra va obosi si va imbatrani mai repede.

 

Bibliografie

Florin Mihaltan, Ioana Munteanu, Mihaela Oros >> Sforaitul este periculos? >> EDITURA CURTEA VECHE 2011